Hvordan ser en brugervenlig hjemmeside ud?

Jonas Bauer
august 19, 2020

Med en god brugervenlig hjemmeside, er der mulighed for at fremvise budskabet, visuelle identitet, vigtige informationer, engagere dine potentielle kunder til køb af dit produkt eller service.

 

Du har praktisk talt fuld kontrol over hvad, hvor og hvornår dine besøgende skal se noget bestemt indhold på din hjemmeside. Men hvis dette skal kunne lade sig gøre for dig og din virksomhed skal man vide hvem din målgruppe er. Designet afhænger nemlig meget af hvem du gerne vil henvende dig til.

 

Kend din målgruppe

At kende sin målgruppe er det første man skal finde ud af, for at få et godt udgangspunkt for en brugervenlig hjemmeside. Når man snakker brugervenlighed for din målgruppe, kan det handle om alt fra sproget, sidestruktur, farver, billeder, formater, historier og budskaber.

 

Hvad handler din hjemmeside om?

På få sekunder danner dine besøgende sig et indtryk af din virksomheds profil og hvad hjemmesiden drejer sig om. Derfor er det supervigtigt at gøre det tydeligt, hvad det hele handler om så hurtigt som muligt. Brug gerne farver der kan give det ønskede signalværdi, billeder og gode tydelige overskrifter.

 

Hjemmeside design standarter

Det ikke nogen hemmelighed at vi mennesker er meget vante til at surfe rundt nettet. Vi er faktisk så vante, at vi helt instinktiv nemt kan navigere os rundt på de forskellige hjemmesider uden problemer. Hvis man helt instinktivt er blevet van til noget, er det fordi, man oplever den samme struktur igen og igen. 80% af alle eksisterende hjemmesider er faktisk bygget op på den samme måde. Hvor tit ser man for eksempel en side menu i venstre side af toppen af hjemmesiden?

 

Man kan godt gå andre veje i forhold til opbygningen af sit hjemmesidedesign, her er det bare vigtigt at have en tydelig kommunikation til målgruppen, da man bryder standarterne for hvad de er van til.

 

Lige et godt råd hertil; Hvis du bryder standarterne, så bryd dem HELT og ikke halvt. Hvis man ikke går ALL-IN på dette, kan det mest virke som et “godt forsøg” til at skille sig ud som ikke rigtigt vil lykkedes.

 

Udover hjemmesidestrukturen, er der for eksempel også noget helt basalt som piktogrammer, som man kan overveje at benytte sig af. Du kender højest sandsynligt nok dette ikon?

Som du nok ved er burger-ikonet underforstået i som hovedmenuen på hjemmesider. Ved brug af piktogrammer kan du hjælpe dine besøgende med at danne en forståelse eller styrke et budskab i en tekst, knapper, Call-2-Actions eller fx som bulletpoints. Her er det kun fantasien der sætter grænser.

 

Enkelt hjemmesidedesign

Har du hørt udtrykkende “Less is more” eller “keep it simple”?

 

Dette er helt sikkert nogle udtryk, der kan gavne brugervenligheden på din hjemmeside. Det vigtigste er at, man på din hjemmeside har et formål man gerne vil opnå. I stedet for at fylde en masse informationer ind på siden, som ikke gavner formålet, så lav i stedet noget relevant indhold der øger chancen for, at få dine brugere til at gøre en bestemt handling.

 

Hvis for eksempel en bruger på hjemmesiden, står over for alt for mange valgmuligheder eller informationer der vildleder dem væk fra dit egentlige formål med hjemmesiden, får de desværre også en dårlige brugeroplevelse, som kan bunde ud en større afvisningsprocent.

 

Responsiv hjemmesidedesign

Hvis du ønsker en hjemmeside der skal være brugervenlig, er det vigtigt at designet, passer til alle skærmstørrelser. Jeg tør godt sige at de fleste i dag der søger på nettet bruger deres telefon. Hvis hjemmesiden ikke er responsiv til alle skærmstørrelserne, kan det godt være en dårlig oplevelse for brugeren, idet de er nødt til enten at zoome ind for at læse skriften eller trykke på en bestemt knap.

 

Spor din trafik

Man kan aldrig vide om man har ramt rigtigt første gang. Derfor råder vi hos Norsite altid at spore sin trafik, så man får konkret data på hvad der fungerer eller ikke fungerer. Vi tilbyder en abonnementsløsning hos norsite hvor du løbende kan få sporet ønskede elementer eller dine KPI’er på hjemmesiden. Se mere her.

 

Så hvordan ser en brugervenlig så hjemmeside ud?

Det kommer helt an på din målgruppe, branche, profil, produkter, service eller formålet.

 

Men jeg håber dette indlæg kunne hjælpe lidt, hvis ikke sætter nogle tanker i gang til dit projekt. Hvis du vil prøve kræfter med at lave en brugervenlig hjemmeside selv, men gerne vil have lidt råd med på vejen er du mere en velkommen til at tage uforpligtende snak med os.

Vi kan også sagtens lave den for dig 😉

Kontakt

© 2020 Copyright norsite ApS - CVR-nr. 41368799