Føler du nogensinde, at du bare venter på, at telefonen ringer? Eller i dagens digitale tidsalder, venter på din næste ordrebekræftelse? Du hører historier om webshopejere, der er så overvældet af ordrer, at de knap kan følge med. Og… du ønsker selfølelig også at blive overvældet af ordrer.
Hvis du ønsker at øge salget, indtjeningen og profitten, er det på tide at komme i gang. Der er meget specifikke og afprøvede skridt, du kan tage for at øge salget i din webshop, og vi vil vise dig de 11, der vil have den største virkning.
Uanset om du sælger fysiske produkter, digitale produkter eller begge dele, passer e-handelsstrategierne i disse metoder for næsten enhver webshop.
Og den gode nyhed er, at du kan begynde at arbejde på disse metoder lige nu. Endnu bedre, da der er tolv, har du en plan, du kan bruge som vejledning for forbedringer i det kommende år. Fokuser på én metode om måneden, og næste år på denne tid er du måske en af de webshopejere, der er overvældet af ordrer.
Lad os komme i gang.
1.Øg hastigheden på dine sider
Der er en direkte sammenhæng mellem hastigheden på dine sider og salget. Hvorfor? Fordi hvis dine sider tager for lang tid at indlæse, vil potentielle kunder forlade din side, inden de interagerer med dit indhold. Hvis de ikke bruger din side, kan de heller ikke købe noget.
Det er derfor i din interesse at sørge for, at din side kører hurtigt. Hvis dine sider tager mere end tre sekunder at indlæse, vil 40% eller flere af besøgende simpelthen opgive.
Men hvordan øger du hastigheden på din side? Selvom du er en relativt ny webshopejer eller ikke er fortrolig med de tekniske aspekter, er der nogle enkle skridt, du kan tage for at forbedre din sides ydeevne.
Først kan du teste din aktuelle sidehastighed ved hjælp af forskellige gratis online værktøjer som GTmetrix og Google PageSpeed. Disse værktøjer fortæller dig ikke kun, hvor hurtigt din side indlæses, de viser også specifikke måder, du kan forbedre den.
Dit næste skridt er at optimere dine webværdier. Disse metrikker er en god indikator for, hvilken oplevelse folk har med din webshop, og de måler ting som indlæsningsydelse, visuel stabilitet og interaktivitet.
Du kan også prøve et Indholdsdistributionsnetværk (CDN). Dette er et gratis indholdsdistributionsnetværk, der indlæser din hjemmeside fra superhurtige servere rundt om i verden. Dette betyder, at hver enkelt besøgende får den bedst mulige oplevelse baseret på deres placering.
2. Forbedre din checkout-proces
Uanset hvor mange annoncer du kører, blogindlæg du skriver eller henvisninger du får, forbliver checkout-siden et af de vigtigste punkter i salgsprocessen. På trods af at kunderne er så tæt på at fuldføre købet, opgiver mange potentielle kunder deres indkøbskurv i disse sidste trin.
Så ved at forbedre dette ene punkt i processen kan du have en øjeblikkelig, dybtgående indvirkning på dine salg.
Tænk over det: Hver forladt indkøbskurv repræsenterer nogen, der fandt din side, valgte én eller flere produkter og i det mindste begyndte processen med at foretage et køb. Men noget holdt dem tilbage fra at fuldføre det. Og dette sker langt oftere, end nogen af os vil indrømme — omkring 69% af indkøbskurve opgives.
Så hvordan forbedrer du din checkout-proces? Start med det nemme — fjern unødvendige felter. Behold kun de felter, du har brug for, for at gennemføre salget. Hvis du vil, kan du tilbyde opt-ins for at tilslutte sig din e-mailliste og andre incitamenter og valgfrie elementer, men overdriv det ikke, og sørg for, at de ikke forhindrer selve købet.
Kræv heller ikke, at kunderne skal logge ind eller registrere sig bare for at købe noget. I de fleste tilfælde vil det ikke være nødvendigt, og kunderne kan altid vende tilbage senere for at oprette en konto, hvis de ønsker at foretage et andet køb. Hvis det er absolut nødvendigt at oprette en konto, bør du i det mindste tillade, at folk logger ind ved hjælp af deres sociale mediekonti for at tilbyde en mere problemfri oplevelse.
Så hvordan forbedrer du din checkout-proces?
Start med det nemme — fjern unødvendige felter. Behold kun de felter, du har brug for, for at gennemføre salget. Hvis du vil, kan du tilbyde opt-ins for at tilslutte sig din e-mailliste og andre incitamenter og valgfrie elementer, men overdriv det ikke, og sørg for, at de ikke forhindrer selve købet.
Kræv heller ikke, at kunderne skal logge ind eller registrere sig bare for at købe noget. I de fleste tilfælde vil det ikke være nødvendigt, og kunderne kan altid vende tilbage senere for at oprette en konto, hvis de ønsker at foretage et andet køb. Hvis det er absolut nødvendigt at oprette en konto, bør du i det mindste tillade, at folk logger ind ved hjælp af deres sociale mediekonti for at tilbyde en mere problemfri oplevelse.
3.Overvej at tilbyde gratis fragt
Selvom forbrugerne altid elsker gratis fragt, har du ikke råd til bare at give alt væk. For de fleste webshopejere er opfyldelse og levering af ordrer en stor udgift. Men hvis det gøres korrekt, kan det måske blive til en fordel. Her er nogle faktorer, du skal overveje omkring gratis fragt på din webshop:
- Vægten af dine produkter
- De forsendelsesudbydere, du bruger
- Afstanden til kunden
- Produktets eller ordrens pris
Hvis tilbud om gratis fragt opsluger hele din fortjeneste, er det en dårlig aftale. Nogle webshops inkluderer forsendelse i deres priser. Det betyder, at de opkræver højere priser på forhånd, men der er ikke noget fragtgebyr, der bliver tilføjet på betalingssiden.
Du kan også tilbyde gratis fragt, hvis ordrens størrelse er over en vis mængde. Og du kan have særlige tilbud om gratis fragt på bestemte dage, begivenheder eller kampagner.
4.Forbedre brugeroplevelsen
Brugervenlighed på din hjemmeside betyder noget uanset hvilken type side, du har. Men for webshopejere forstærkes dens betydning. En webshop, der er svær at navigere, vil generere færre salg, fordi købere vil blive frustreret og give op.
Og jo flere produkter du har, desto mere kompliceret bliver det at opretholde en butik, der er nem at bruge. Du har brug for tydelige produktkategorier, en logisk navigationsmenu, et responsivt design og en funktionel søgefunktion.
Det gør det nemt at tilføje en søgefunktion til din webshop, så dine kunder kan finde, hvad de leder efter med minimal besvær. Det tilbyder avancerede filtre, stavekorrektion og live resultater for at gøre processen hurtig og enkel.
5.Giv de informationer, dine kunder har brug for
Hvis alle dine produktsider ser temmelig spartanske ud — måske bare et billede, en titel og en pris — kan du øge dine salg ved at gøre disse sider mere omfattende.
Folk har spørgsmål. De ønsker at vide visse fakta om produkter, før de køber. Hvis din webshop har eksisteret i lang tid, kender du sandsynligvis allerede de spørgsmål, folk stiller. Du har besvaret de samme spørgsmål dusinvis af gange. Lad dem ikke skulle komme til dig eller din FAQ-side — kom dem i forkøbet, så de kan træffe en købsbeslutning lige der.
Hvis du ikke er sikker på, hvilke informationer dine besøgende måske leder efter, så gå tilbage og se på din kundeservicekommunikation og tag noter. Hvis du får nogen produktreturer, så find ud af hvorfor.
Forudse, hvad en kunde måske vil vide, og placer det på produktsiden.
6.Brug e-mail mere effektivt
Når du har fået en kunde eller fået nogen til at tilmelde sig din e-mailliste, skal du begynde at sende e-mails! Der er mange intelligente måder, hvorpå webshopejere kan øge salget ved hjælp af e-mail, såsom:
- Annoncering af nye produkter
- Rabatter og belønninger til førstegangskunder
- Henvisningsbelønninger
- E-mails til forladte indkøbskurve
- Kampagner i forbindelse med helligdage
- Fødselsdags- og jubilæumspecialtilbud
- Segmenterede e-mails baseret på tidligere køb
E-mail er en fremragende måde at følge op med potentielle kunder. De koster meget lidt at sende, og abonnentlisten er din. Du har mere kontrol og ejerskab over denne form for markedsføring sammenlignet med reklame på sociale medier eller søgemaskiner.
Webshopejere, der er nye inden for e-mail-marketing, bør undersøge mulighederne. Der er mulighed for automatiseringer, der er specielt designet til jeres butikker, så det fungerer problemfrit. Desuden kan du styre alt direkte fra din hjemmeside. Lav kampagner til dem, der har bestilt fra en bestemt produktkategori. Følg op med folk, der har forladt en indkøbskurv, annoncer din nyeste produktlancering eller beløn dine mest loyale kunder.
Der er meget, du kan gøre, og at forbedre din e-mail-marketing vil næsten garanteret hjælpe med at vokse din webshop.
7.Vær tilgængelig for besøgende på din online butik
Når potentielle kunder har spørgsmål, vil de have svar. I det mindste bør enhver webshop have et telefonnummer og en kontaktformular.
Hvis du vil øge salget fra din webshop, så svar inden for få minutter, hvis det er muligt, men i det mindste samme dag. Hvis du venter for længe, kan en shopper købe et sted andet eller bare give op.
Live chat er endnu bedre end kontaktformularer! Kunderne kan få svar hurtigere. Du kan udpege en medarbejder til at håndtere anmodninger baseret på deres tilgængelighed, eller hvis det kun er dig, kan du tilkoble en chat-program til din telefon, så du straks kan svare på notifikationer.
8. Brug rabatkuponer strategisk
Kuponer kan være gode salgsfremmere, så længe du ikke giver for meget afkald på indtjeningen. Tænk på det på denne måde:
Forestil dig, at du sælger et produkt til 300 kroner, og din fortjenstmargen er 100 kroner. Hvis du giver en rabatkupon på 20% som en kunde bruger på det produkt, vil de nu købe det for 240 kroner. Det reducerer din profit med 60%!
Så selvom kuponer nogle gange kan virke som en tiltalende strategi for at overbevise flere kunder om at købe hos dig i stedet for konkurrencen, skal du være forsigtig. Her er nogle måder at bruge kuponer strategisk på:
- Tilbyd engangskuponer for at opmuntre nye eller tilbagevendende kunder
- Brug kuponer på specifikke helligdage, hvor konkurrencen er større
- Tilbyd kuponer til nye eller specifikke produkter, der har en højere værdi
- Brug kuponkoder med fast beløb i rabat i stedet for procentdele
Det sidste punkt kunne appellere til kunderne, øge ordrestørrelsen og mindske tabet af indtjening.
En anden kupons strategi er at tilbyde en upsell.
Forestil dig, at kunden er ved at bruge 250 kroner på et produkt. Tilbyd dem chancen for at købe to for 400 kroner, inden de afslutter købet. Det sparer dem 100 kroner, men det øger ordrestørrelsen uden stor påvirkning på fortjenesten, da forsendelse af en ordre koster mindre end forsendelse af to separate.
9.Plej dine leads
En af de mest effektive måder at bruge e-mail-marketing på er med segmenterede og personaliserede e-mails. Men hvad betyder det?
En stor del af det handler om at vide, hvad dine kunder har købt, og kommunikere med dem baseret på den viden.
Som et simpelt eksempel, så lad os sige, at en webshop sælger t-shirts, sweatshirts og jakker, og også har en virksomhedsafdeling, hvor virksomheder kan lave brandede versioner af de samme produkter. Enhver virksomhedskunde bør kommunikeres med som en virksomhed, ikke som en person. De vil ikke bestille et par skjorter her og der.
På den anden side bestiller en anden kunde måske børneskjorter og sweatshirts hvert par år. Tydeligvis er denne kunde en forælder, der køber til deres børn, og deres børn bliver ældre, som børn har tendens til at gøre. Så du ville kommunikere med den kunde meget anderledes end med en virksomhed.
Hvordan holder du styr på kundekøb på dette niveau? Med et CRM-værktøj (kundeinteraktionsstyring).
Det gør det muligt for dig at holde styr på kundekøb, ordrestørrelser, penge brugt og andre oplysninger, der vil hjælpe dig med at pleje og følge op med dine kunder og leads på måder, der er relevante og rettidige for dem.
10.Forøg troværdigheden
En af de største barrierer for online salg er tillid. Kan jeg stole på denne virksomhed og deres produkter? En af de bedste måder at overvinde det på er med anmeldelser og udtalelser.
Når du får flere anmeldelser, skal du placere dem overalt på din hjemmeside. Du kan integrere anmeldelser fra velkendte sider som Google og placere dem på dine egne produktsider for at øge autenticiteten.
Og læg ikke bare alle dine udtalelser på én side eller på forsiden. Når du får anmeldelser, der nævner specifikke produkter, skal du placere dem på den nøjagtige produktside. Hvis du får en anmeldelse, der roser din kundeservice, skal du placere den på din kontaktformular, checkout-side eller andre relevante sider.
Hvis du har nogen anmeldelser på sociale medier, så link folk, så de kan se anmeldelserne på din side.
Du kan ikke have for mange kundeudtalelser og anmeldelser. Og jo flere detaljer du inkluderer, desto bedre. Fulde navne er bedre end kun fornavne. Byer er bedre end stater eller provinser. For virksomhedskunder skal du inkludere virksomhedsnavne og jobtitler.
11.Kør sociale medier-kampagner
Der er utallige måder at bruge sociale medier til at markedsføre din webshop på. Med det sagt, vil en af de mest effektive strategier for webshopejere være at køre sociale medier-kampagner, der direkte fører folk til dit websted.
Du kan køre annoncer på sociale medier, der fører til specifikke produkter eller kategorier af produkter. Du kan køre konkurrencer for at få mere engagement, der fører til mere trafik. Du kan køre konkurrencer, der kræver, at folk tilmelder sig din e-mailliste, så du kan markedsføre for dem igen og igen.
Det er også en god idé at integrere din hjemmeside med dine sociale medieplatforme og fremvise dine produkter på disse platforme for at øge synligheden og tilskynde til engagement.